میکرو آموزش (مقدمه)

امروزه با توجه به سرعت گرفتن دنیای ارتباطات، اطلاعات و هر چیزی که می‌بینیم نسبت به گذشته، دنیای آموزش نیاز تغییرات زیادی داشته و نوع آموزش نیز دستخوش تخول شده و زمان نقش اصلی را در آموزش بازی می کند به همین علت شیوه نوین آموزشی با عنوان میکرو لرنینگ (میکرو آموزش‌ها) جایگاه خود را پیدا کرده اند. اما اگر تابحال با این واژه را نشنیده‌اید با مطالعه این بخش با میکرو لرنینگ آشنا شوید و از آموزش‌هایی که در ادامه برای شما در این سایت قرار می دهیم می توانید بهره‌مند شوید.

میکرو لرنیگ به بیان ساده، آموزش است که در مقایس کوچک است که محتوای آموزشی به بخش های کوچک و اصطلاحاً کپسولی تولید و ارائه می شود. برای مثال اگر شما یک فیلم آموزشی ۶۰ دقیقه ای دارید و تماشای آن در یک ساعت ممکن است شما را خسته کند، میکرو لرنینگ آن را به بسته های کوچک ۵ تا ۶ دقیقه ای تبدیل می کند.
علاوه بر فیلم، محتواهای آموزشی دیگر مانند متون کتاب ها، جزوات، بازی ها و غیره نیز با این روش به بخش های کوچک و ساده ای تبدیل شده که ذهن انسان به راحتی می تواند آنها را تجزیه و تحلیل کرده و در خود به شکل طولانی مدت جای دهد.

دلایل اهمیت میکرو لرنینگ

علم روانشناسی ثابت کرده مطالبی که از طریق سرگرمی و تفریح در ذهن افراد جای می گیرد، تا مدت ها در آن باقی مانده و فرد آن ها را فراموش نمی کند. یکی از دلایل اهمیت این شیوه آموزشی جذاب بودن و سرگرم کننده بودن آن برای افراد است. در واقع این شیوه آموزشی کاملاً بر اساس ساز و کار ذهن انسان ها طراحی شده تا ذهن بتواند به راحتی آن را دریافت کرده و در حافظه طولانی مدت خود جای دهد.
اهمیت دیگر این شیوه آموزشی در دسترس بودن همیشگی آن است. ممکن است شما بخواهید زمانی که در مترو یا تاکسی نشسته اید از یک فایل آموزشی مانند فیلم و یا محتوای صوتی استفاده کنید. فایل های آموزشی میکرو لرنینگ با توجه به کم حجم بودن همیشه در دسترس افراد قرار می‌گیرد. شاید تلفن همراه شما حافظه کافی برای ذخیره یک فیلم حجیم و چند ساعته را نداشته باشد، اما شما به راحتی می توانید چند فایل کوتاه کپسولی را در تلفن همراه خود ذخیره کرده و در هر زمان که می‌خواهید از مطالب آموزشی آن استفاده کنید.

اهمیت دیگر میکرو لرنینگ در کم هزینه بودن آن است. رسالت اصلی آموزش الکترونیکی این است که هزینه های آموزش را کاهش دهد. محتواهای آموزشی که متناسب برای گوشی های همراه طراحی و تولید می شود غالباً با فرمت و کم حجم است به همین دلیل برای شما بسیار کم هزینه بوده و شما می توانید در هزینه های مجتمع آموزشی خود به عنوان کارفرما و هزینه ‌های آموزش به عنوان دانش آموز یا دانشجو تا حد ممکن صرفه‌جویی کنید.
طراحی و توسعه این روش آموزشی بر خلاف روش های آموزشی دیگر بسیار ساده است و در زمان کوتاهی انجام می شود. ساخت یک فیلم آموزشی چند ساعته و یا طراحی و تالیف یک کتاب چند صد صفحه ای می تواند برای شما بسیار زمان بر و پر هزینه باشد. اما شما به عنوان یک استاد و معلم می توانید در زمان بسیار کوتاه و با هزینه بسیار کم، محتواهای آموزشی با زمان بندی های کوتاه در زمینه های مختلف را ساخته و در اختیار دانش‌آموزان و دانشجویان خود قرار دهید.
ویژگی مهم دیگر، در دسترس بودن آن به صورت آنلاین است. شما می توانید در هر کجای ایران و یا جهان که هستید به این محتواهای آموزشی به راحتی دسترسی پیدا کرده و از آنها استفاده کنید. نکته جالب آن که این محتواها به شکل های مختلف با تمامی سیستم های دیجیتال مانند انواع تلفن همراع، لپ تاپ و تبلت سازگاری داشته و شما می توانید به راحتی از آن ها استفاده کنید.
میکرو لرنینگ یکی از بهترین روش ها برای کاهش موارد اضافی در آموزش است. بنابراین از اتلاف وقت و هزینه تا حد ممکن جلوگیری خواهد شد.

مزایا و معایب استفاده از میکرو لرنیگ

یکی از مهمترین مزایای استفاده از این روش آموزشی جلوگیری از اتلاف وقت و افزایش زمان مفید مطالعه می باشد. این مسئله خستگی دانش آموزان و دانشجویان در هنگام مطالعه را تا حد ممکن کاهش داده و کیفیت آموزش را افزایش می دهد.
راحتی استفاده، مزیت دیگر میکرو لرنینگ است که باعث می‌شود افراد زیادی به دنبال آن باشند. این روش آموزش انتخابی بسیار مناسب برای ادارات و کارمندان است تا در زمان های کوتاه بین کارهای خود چند دقیقه ی کوتاه را به آموزش اختصاص دهند.
مزیت دیگر این شیوه آموزشی، تنوع در محتواهای مورد استفاده است. کپسول ها می توانند در فرمت های مختلفی مانند بازی، فیلم، صوت، متن و غیره طراحی و ساخته شوند.
شما از این شیوه آموزشی می توانید در مراحل مختلف یادگیری استفاده کنید. محتواهای کوتاه آموزشی قبل از موضوع اصلی، می‌تواند ذهن فرد را تا حد زیادی برای یادگیری آماده کند. فایل آموزشی اصلی به وسیله کپسول به راحتی به فرد آموزش داده می شود. سپس می توان از کپسول های دیگر برای تثبیت محتوا در حافظه طولانی مدت افراد استفاده کرد.
نداشتن جزئیات کامل را می‌توان یکی از معایب این شیوه آموزشی دانست. ممکن است در بسیاری از مواردآموزشی، جزئیات اهمیت بالایی داشته باشند که این روش آموزشی نتواند آن را به خوبی به افراد انتقال دهد.
کپسول ها در میکرو لرنینگ، تا حد ممکن به زبان ساده در اختیار افراد قرار می‌گیرد. بنابراین خود فرد نیز به تنهایی و به شکل خود آموز می‌تواند مباحث پیچیده و مهم را در گام ‌های کوچک و ساده به خوبی فرا بگیرد.

 از میکرو لرنینگ در چه مواردی می توان استفاده کرد؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید از این روش آموزشی جدید و جالب در همه جا می توان استفاده کرد. استفاده از این روش آموزشی هیچ محدودیتی برای شما نداشته و شما می توانید از آن برای دوره های آموزشی مختلف در سازمانها ادارات و آموزشگاه ها استفاده کنید.
فایل های کنکوری و فرمول های خاص آن با استفاده از این شیوه آموزشی به راحتی در ذهن دانش آموزان قرار می گیرد. میکرو لرنینگ در مدارس و دانشگاه ها نیز می تواند یک شیوه انتقال مستقیم و ساده اطلاعات باشد. بنابراین از این روش می توان در تمام ادارات، سازمان ها، آموزشگاه ها، مدارس و دانشگاه ها استفاده کرد.

نوشته شده توسط

محمد صداقتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *