راه اندازی ترایاک با میکروکنترلر

در این آموزش قصد داریم با استفاده از ترایاک و میکروکنترلر، ولتاژ‌های بالا را کنترل یا قطع و وصل نماییم و برای این عمل نیاز به درایوری داریم که بتواند دستورات میکرو را به ترایاک برساند، پس در ابتدا باید با نحوه عملکرد ترایاک آشنا شویم.

ترایاک و کاربرد آن

ترایاک قطعه ای است مانند تریستور با این تفاوت که تریستور فقط با پالس مثبت که به گیتش اعمال می شود هادی می شود و جریان را عبورمی دهد اما ترایاک با هر دو پالس مثبت و منفی هادی می شود و قادر است جریان زیادی را از خود عبور دهد ، توان ترایاک بسیار بالاست و در مدلها و توان های مختلفی ساخته می شود همچنین ترایاک بیشتر در ولتاژ های متناوب شهری مورد استفاده قرار می گیرد ، از جمله کاربردهای ترایاک میتوان به استفاده در مدارات دیمر – کنترل فاز و بعضی از نوسان سازهای قدرت اشاره کرد . یک ترایاک دارای ۳ پایه می باشد که دوپایه پایه های آند۱ و آند ۲ می باشند و پایه دیگر پایه گیت می باشد . متداول ترین ترایاکی که هم اکنون در مدارات الکترونیکی از آن استفاده می شود ترایاک به شماره BT136 میباشد که قطعه خوب و تقریبا ایده آلی است.

تست ترایاک
ترایاک یکی دیگر از عناصر الکترونیک می باشد که در ساخت مدارات الکترونیک صنعتی دارای سه پایه می باشد پایه ھای آن را با SCR سھم بسزایی دارد این قطعه مانند یک نشان ( A و ۲ A ویا ۱ B و ۲ B یا ( ۱ MT و ۲ MT و ۱ G نامھای گیت آند اول و آند دوم که با دوپایه دیگر می G می دھند و فرق عمل کرد آن با تریستور این است که بعد از تحریک می باشد . یعنی AC تواند از ھر دو جھت جریان را از خود عبور دھد و در واقع یک کلید قابل کنترل می توان آن را در مدارات الکترونیک به کار برد . وتحت ھر AC مانند یک کلیدزاویه ای می توان با کنترل کیت فاز برق شھر را کنترل نمود .
از این قطعه در مداراتی مانند دیمر در جاروبرقی جھت کنترل دور موتور و … استفاده می شود .

روش تست ترایاک

G ابتدا تعیین پایه ھای آن را به وسیله مولتی متر ھیوکی ٣٠٠٧ توضیح می دھم . پایه در ھیچ جھتی راه نمی دھد A در ھردو جھت راه می دھد ونسبت به ۲ A نسبت به پایه ۱ به راحتی مشخص می شود حال پایه ای را پیدا می کنیم که با تحریک آن در A بنابراین ۲ است . در این روش توجه داشته باشید G دوجھت دو پایه ی دیگر به ھم راه دھد . آن پایه در ھنگام تحریک باید ترمینالھای مولتی متر از دوپایه تست شونده قطع نشود و فقط یک لحظه بدون آنکه ترمینالھا قطع شود عمل تحریک توسط یکی از ترمینالھا انجام شود

 

مدار بالا یک درایور برای کار با ترایاک، کنترل سایر ابزارها با ولتاژهای بالا و ارتباط ساده با میکرو می باشد و در بسیاری از پروژه ها تست شده است.

در این مدار به ولتاژ ها دقت کنید و ایزوله کردن ورودی از خروجی رو فراموش نکنید!!

محمد صداقتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *