آموزش رابط گرافیکی Tkinter (بخش اول)

 

Tkinter یک واسط گرافیکی برای زبان پایتون است

در صورتی که نیاز به طراحی GUI مناسب برای برنامه هایتان دارید حتما در ادامه با ما همراه باشید.

Creating the GUI Form and Adding Widgets

در این بخش اولین GUI را در پایتون با کمترین کد ها شروع می کنیم.

import tkinter as tk # 1

win = tk.Tk() # 2

win.title(“Python GUI”) # 3

win.mainloop() # 4

 

form

 

در خط اول ماژول tkinter  رو وارد می کنیم و با نام tk که کوتاه تره استفاده می کنیم

در خط دوم یک کلاس از tkinter رو فراخوانی می کنیم و در win قرار میدیم

در خط سوم عنوان رو می نویسیم

و خط پایانی منتظر یک رخداد event میمونه و چون این در برنامه چیز دیگه ای ننوشتیم همین قسمت قرار میگیره

 

تغییر اندازه فرم

import tkinter as tk # 1 imports

win = tk.Tk() # 2 Create instance

win.title(“Python GUI”) # 3 Add a title

win.resizable(0, 0) # 4 Disable resizing the GUI

win.mainloop() # 5 Start GUI

خط ۴ از تغییر اندازه فرم جلوگیری می کند.

 

اضافه کردن label

# imports # 1

import tkinter as tk # 2

from tkinter import ttk # 3

 Adding a Label # 4

ttk.Label(win, text=”A Label”).grid(column=0, row=0) # 5

()win.mainloop

 

label

 

 

در خط دوم ماژول ttk را از tkinter ، import میکنیم که شامل weidget هاست

در خط ۵ هم تعریف label انجام میشه

 

نکته: قسمت های ثابت رو به خاطر داشته باشید و همیشه برنامه هایی که گفته میشه بین این دو بخش اضافه کنید

import tkinter as tk

from tkinter import ttk

#محل نوشتن برنامه ها  

()win.mainloop

اضافه کردن button

 Modify adding a Label # 1

aLabel = ttk.Label(win, text=”A Label”) # 2

aLabel.grid(column=0, row=0) # 3

# Button Click Event Callback Function # 4

def clickMe(): # 5

action.configure(text=”** I have been Clicked! **”)

aLabel.configure(foreground=’red’)

# Adding a Button # 6

action = ttk.Button(win, text=”Click Me!”, command=clickMe) # 7

action.grid(column=1, row=0)

 

label

 

در این برنامه با هر بار کلیک رو button متن روی لیبل و متن خود button عوض میشه

command=clickMe  این بخش میگه که زمانی کلیک روی button انجام شد تابع ClickMe رو اجرا کنه

 

و این تابع بدین شکل انجام میشه

def ClickMe(): # 5

action.configure(text=”** I have been Clicked! **”)

aLabel.configure(foreground=’red’)

میتونید خودتون رنگ رو تغییر بدید یا چیزای دیگه رو برای خودتون تست کنید

 


در ادامه می توانید مطالعه کنید

 


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *