Single Board Computer ها یا (SBC)

همانطور از نام آن ها مشخص است رایانه هایی هستند که روی یک برد طراحی شده و در اندازه‌های کوچک (یک کارت اعتباری) ساخته می‌شوند. SBCها شامل ورودی/خروجی، حافظه، یک میکروپروسسور و سایر ویژگی های ضروری هستند. هرچند مانند رایانه‌های شخصی قدرت بالایی ندارند و برای کاهش هزینه و همچینین ابعاد کوچک بخش‌های ضروری روی آن قرار گرفته که گاهی قابل توسعه نیز می باشند.

این رایانه ها طراحی متفاوتی با رایانه های شخصی دارند، شاید به ظاهر بسیار در مقایسه با رایانه های شخصی، ضعیف و بدون کارایی به نظر برسند اما اگر ویژگی های آن ها را مرور کنیم خواهیم دید که بسیار کار آمد و مناسب هستند.

ابعاد بسیار کوچک، قیمت پایین، توانایی راه اندازی سیستم عامل هایی مانند لینوکس، ویندوز، اندروید و غیره، داشتن پورت های Ethernet ،HDMI ،USB، دسترسی مستقیم به یک سری I/O همچون GPIO ،SPI ،I2C‌ ،LCD ،Camera و…، ارتباط از طریق wifi ،bluethooth، مصرف انرژی کم (گاهی با شارژر تلفن همراه هم قابلیت راه اندازی دارند).

همه این خصوصیات باعث می‌شود این سیستم‌ها منحصر به فرد شده و کاربرد های جالبی برای آنها پیدا شود و جایگاه خود را در صنعت، رباتیک همچنین بخش آموزش پیدا کنند و در قسمتهایی نیز جایگزینی برای میکروکنترلر ها باشند. اگر شما علاقمند به هوشمندسازی، اینترنت اشیا، رباتیک، داشتن یک وب سرور شخصی و ایده های جدید در این حوزه هستید حتما این رایانه ها را در نظر بگیرید.