تست سرعت کارت SD در Raspberry Pi

 

از زمان آغاز به کار Raspberry Pi، کارت SD (یا کارت microSD) همیشه یک جز حیاتی بوده است. بدون کارت SD برای ذخیره سیستم عامل ، Raspberry Pi بسیار بی فایده است *!

طی هشت سال پس از آن، کارت های SD به فناوری پیش فرض ذخیره سازی قابل جابجایی تبدیل شده اند که در دوربین ها، تلفن های هوشمند، کنسول های بازی و انواع دستگاه های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت ها به حدی سقوط کرده اند که کارت های اندازه کوچکتر عملاً به صورت رایگان داده می شوند و در عین حال ظرفیت ذخیره سازی تا جایی افزایش یافته است که می توانید ترابایت را در تصویر کوچک خود ذخیره کنید.

رتبه بندی سرعت کارت SD و دلیل اهمیت آن

با این حال ، این واقعیت که امروزه کارتهای SD بسیار عادی شده اند، این واقعیت را پنهان می کند که همه کارتهای SD برابر نیستند. کارت های SD دارای درجه بندی سرعت هستند

– با چه سرعتی می توانید داده ها را روی کارت بخوانید یا بنویسید

– و با افزایش اندازه کارت، رتبه بندی سرعت نیز افزایش می یابد.

اگر می خواهید فیلم ۴K از دوربین دیجیتال خود ذخیره کنید، مهم نیست که فقط کارت به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند آن را نگه دارد، بلکه همچنین می توانید آن را به اندازه کافی سریع روی کارت بنویسید تا با حجم عظیمی از داده های موجود روبرو شوید.

سرعت کارت SD نیز دقیقاً به همان روشی که سرعت هارد دیسک بر سرعت کار یک رایانه رومیزی معمولی تأثیر می گذارد، مستقیماً بر سرعت کار Raspberry Pi شما تأثیر می گذارد. هرچه سریعتر بتوانید داده ها را از کارت بخوانید، Raspberry Pi شما سریعتر راه اندازی می شود و برنامه ها سریعتر بارگیری می شوند. به همین ترتیب، سرعت نوشتن نیز بر میزان اجرای هر برنامه ای که مقدار زیادی از داده را ذخیره می کند، تأثیر می گذارد. بنابراین استفاده از کارت با کیفیت خوب مهم است.

 

چه سرعتی می توانم از کارت SD خود انتظار داشته باشم؟

درجه بندی سرعت کارت SD یا باید روی خود کارت یا روی بسته بندی چاپ شود.

کارت ۳۲ گیگابایتی نشان داده شده در زیر کلاس ۴ است که با ۴ در داخل حرف C نشان داده می شود .

 این نشان می دهد که می تواند با سرعت ۴ مگابایت بر ثانیه بنویسد.

32gb

 

کارت ۶۴ گیگابایتی که در زیر نشان داده شده کلاس ۱۰ است و بنابراین می تواند با سرعت ۱۰ مگابایت بر ثانیه بنویسد. همچنین نشان از UHS (“سرعت فوق العاده بالا”) کلاس ۱ ، ۱ درون حرف U ، که با همان سرعت مطابقت دارد نشان می دهد.

64gb

 

اخیراً ، سرعت ها از نظر استفاده در نظر گرفته شده از کارت نقل قول می شوند.

به عنوان مثال کلاس V10 نشان دهنده کارت در نظر گرفته شده برای فیلم با ۱۰ مگابایت در ثانیه است. اما جدیدترین طبقه بندی سرعت  و یکی از مهمترین موارد برای استفاده در Raspberry Pi کلاس سرعت A جدید (برای “کاربرد”) است.

ما توصیه می کنیم از کارتهای کلاس A1 استفاده کنید (همانطور که در بالا مشاهده می کنید  به آرم A1 در سمت راست نماد کلاس ۱۰ مراجعه کنید) در Raspberry Pi  علاوه بر سرعت نوشتن ۱۰ مگابایت بر ثانیه ، اینها حداقل از ۱۵۰۰ عملیات خواندن پشتیبانی می کنند و ۵۰۰ عمل نوشتن در ثانیه.

تمام کارتهای رسمی Raspberry Pi microSD  دارای این مشخصات هستند.

 

ابزاری جدید برای تست سرعت کارت SD شما

همه ما داستان افرادی را شنیده ایم که کارت SD با ظرفیت بسیار بالا را با قیمت بسیار خوب و واقعی از یک فروشنده خریداری کرده اند و متوجه شده ایم که کارت آنها با برچسب ۶۴ گیگابایت فقط می تواند ۲ گیگابایت داده را در خود جای دهد. اما تشخیص این موضوع حداقل نسبتاً آسان است  اینکه آیا کارت SD که ظاهراً سریع است واقعاً از سرعت مشخصی برخوردار است یا خیر ، بسیار دشوارتر است و تولیدکنندگان و فروشندگان بی پروا اغلب کارت های بی کیفیت را به عنوان سرعتی غیرقابل دستیابی، اشتباه نشان می دهند.

امروز، به عنوان اولین قسمت از مجموعه جدیدی از آزمایشات که به شما امکان می دهد تشخیص های مختلفی را بر روی سخت افزار Raspberry Pi انجام دهید
برای نصب ابزار جدید، از طریق ترمینال انجام دهید

sudo apt update
sudo apt install agnostics

 

پس از نصب، برنامه جدید “Raspberry Pi Diagnostics” را در منوی اصلی در زیر “Accessories” پیدا خواهید کرد، و اگر آن را راه اندازی کنید، صفحه ای مانند این را مشاهده خواهید کرد:

run test

در آینده، این صفحه لیستی از آزمایش های تشخیصی را نشان می دهد و شما می توانید با استفاده از کادرهای انتخاب در ستون سمت راست، گزینه هایی را که می خواهید اجرا کنید انتخاب کنید. اما در حال حاضر، تنها تست موجود تست سرعت کارت SD است. برای شروع آن فقط “Run Testsا” را کلیک کنید.

 

درک نتایج آزمایش سرعت

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که عملکرد نوشتن کارت های SD با گذشت زمان کاهش می یابد. کارت جدید خالی است و داده ها را می توان در حافظه موثر “empty” نوشت، که سریع است.

اما با پر شدن کارت، حافظه باید قبل از دوبارهنویسی پاک شود، بنابراین هرچه بیشتر کارت استفاده شود، سرعت نوشتن کاهش می یابد. معیارهای قبولی / عدم موفقیت در این آزمون یک کارت جدید (یا حداقل تازه قالب بندی شده) را در نظر می گیرد. اگر تست کارت نوشتن هنگام استفاده از کارت SD که شش ماه از آن استفاده می کنید، با شکست مواجه شود، نگران نشوید!

اگر با گذشت زمان متوجه کاهش سرعت Raspberry Pi خود شدید، ممکن است ارزش تهیه نسخه پشتیبان از کارت SD خود را با استفاده از ابزار SD Card Copier داشته باشید و آن را مجدداً قالب بندی کنید.

این تست با Raspberry Pi 4 تقریباً یک دقیقه طول می کشد (در مدل های قدیمی مدت بیشتری طول می کشد) و در پایان صفحه ای با نتایج (hopefully) PASS یا (if you are less fortunate) را مشاهده خواهید کرد. FAIL.

برای دیدن نتایج دقیق تست سرعت ، “Show Log” را فشار دهید، که فایل ورود به سیستم تست را در یک ویرایشگر متن باز می کند. (پرونده ثبت نیز به عنوان rpdiags.txt در دایرکتوری home شما نوشته می شود.)

speed test

ما در حال آزمایش بر اساس مشخصات A1 هستیم که به سرعت نوشتن متوالی ۱۰ مگابایت در ثانیه، ۵۰۰ عملیات نوشتن تصادفی در ثانیه و ۱۵۰۰ عملیات خواندن تصادفی در ثانیه نیاز دارد. ما آزمایش را سه بار انجام می دهیم. (آزمایشات از این دست ممکن است به دلیل سایر عملیات پس زمینه دسترسی به کارت SD هنگام اجرای آزمون خطا داشته باشند، که می تواند نتیجه را تحت تأثیر قرار دهد با چندین بار آزمایش، سعی می کنیم احتمال یک اجرا بد را کاهش دهیم و منجر به شکست.)

اگر نتیجه آزمون قبولی بود، عالی! کارت SD شما به اندازه کافی خوب است که عملکرد بهینه را در Raspberry Pi شما فراهم می کند. در صورت عدم موفقیت، به فایل ورود به سیستم نگاهی بیندازید چیزی مانند این را خواهید دید:

error

شما می توانید ببینید که کارت شما چگونه با اهداف اعلام شده مقایسه می شود. اگر کاملاً به آنها نزدیک باشد، کارت شما فقط کمتر از مشخصات است و استفاده از آن احتمالاً مناسب است. اما اگر امتیازات به مراتب کمتری از اهداف را مشاهده می کنید، ممکن است بخواهید کارت دیگری دریافت کنید.

 


مطالب پیشنهادی برای شما


 

محمد صداقتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *