آیا می توانیم رزبری پای را همیشه روشن بگذاریم؟

رزبری پای یک کامپیوتر کوچک است و ما نمی دانیم که آیا باید آن را مانند یک کامپیوتر یا یک دستگاه شبکه در نظر بگیریم. یکی از سوالات متداول این است که آیا می توان آنها را دائماً روشن گذاشت؟

شما می توانید رزبری پای را همیشه روشن بگذارید زیرا آنها برای کار طولانی مدت طراحی شده اند. با این حال، توصیه می شود این کار را نکنید. اگر به مدت طولانی بدون خنک کننده مناسب روشن شود، دستگاه بیش از حد گرم می شود و آسیب می بیند. اگر همیشه آن را روشن نگه دارید، طول عمر آن نیز کاهش می یابد.

آیا روشن گذاشتن دائمی رزبری پای کار درستی است؟

رزبری پای می تواند ۲۴ ساعت در ۷ ساعت کار کند. آنها طوری طراحی شده اند که می توانند برای مدت طولانی بدون هیچ گونه خرابی اجرا شوند. با این حال، یک مشکل وجود دارد.

اگر می خواهید رزبری پای خود را همیشه بدون آسیب رساندن به آن روشن بگذارید، باید از منبع تغذیه خطی مناسب استفاده کنید. این کار باید از طریق آداپتورهای DC یا هر نوع منبع تغذیه باتری خوب تنظیم شود. اگر اینکه منبع تغذیه اشتباه یا ولتاژ بیش از حد توصیه شده را تامین کنید، قطعات  الکترونیکی داغ نمی شوند.

اگر رزبری پای خود را دائما روشن می گذارید، یکی از عواملی که باید برای جلوگیری از آسیب بسیار احتیاط کنید حرارت است. اگر رزبری پای را دائما روشن نگه دارید، می توانید دمای قابل توجهی را افزایش دهید. به همین دلیل است که اگر می خواهید رزبری پای خود را روشن باشد، همیشه باید یک نوع سیستم خنک کننده داشته باشید.

دمای رزبری پای

رزبری پای برای استفاده در مواردی مانند سیستم های امنیتی ۲۴ ساعته ، دوربین ها یا حتی چراغ ها ساخته شده است. بنابراین، هیچ اشکالی ندارد که آنها را همیشه روشن نگه دارید. فقط اطمینان حاصل کنید که برد خود را به درستی خنک کرده و منبع تغذیه مناسب را تأمین کنید.

طول عمر رزبری پای شما نیز تحت تأثیر قرار دادن آن دائمی قرار می گیرد. برخی از عواملی که طول عمر را تعیین می کنند عبارتند از: درجه حرارت، جنبه‌های محیطی (مانند رطوبت، گرد و غبار، مایعات، بخارات و غیره) ، کیفیت منبع تغذیه DC به برد، کیفیت قطعات Pi و سن آنها.

اگر رزبری پای خود را دائما روشن بگذارید، طول عمر با اقدامات احتیاطی که برای محافظت از دستگاه خود در برابر این عوامل انجام می دهید، تعیین می شود.

بنابراین حتی اگر می توانید رزبری پای را همیشه روشن بگذارید، باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید تا مطمئن شوید طول عمر دستگاه شما کاهش نمی یابد. به طور خلاصه، توصیه نمی شود که رزبری پای خود را همیشه روشن بگذارید.

 

آیا رزبری پای بیش از حد گرم می شود؟

همه وسایل برقی دارای محدوده دمای عملکرد خاصی هستند که آنها را قادر می سازد به طور موثر کار کنند. این دمای کارکرد توسط توابع و برنامه های خاص روی دستگاه تعیین می شود. محدوده حداقل و حداکثر دما زمانی است که عملکرد در بهترین حالت خود باشد.

دمای کار رزبری پای بین ۰ تا ۸۵ درجه سانتی گراد است. اگر رزبری پای بیش از حد داغ شود، هنگامی که برد در معرض دمای بالا قرار می گیرد، عملکرد آن از بین می رود.

با توجه به اثرات گرم شدن بیش از حد بر روی رزبری پای، لازم است منابع دیگر گرما را نیز بشناسید. با افزایش بار در CPU ،GPU و همه برنامه ها و سخت‌افزار، این بدان معناست که گرما در رزبری پای افزایش می یابد.

 

رزبری پای چقدر می تواند گرم شود؟

تقریباً تمام گرمای تولید شده توسط Raspberry Pi از پردازنده می آید، که هنوز همان جایی است که دما را اندازه گیری می کند. همانطور که قبلاً مشاهده کردیم ، دمای عملی رزبری پای بین ۰ تا ۸۵ درجه سانتی گراد است.

رزبری پای می تواند تا ۸۵ درجه سانتیگراد گرم شود. برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد، همه بردهای رزبری پای معمولاً هنگامی که دما به ۸۰ درجه سانتی گراد می رسد و حتی زمانی که به حداکثر دمای ۸۵ درجه سانتی گراد می رسد، شروع به خاموش کردن پردازنده می کنند.

نمودار دمای رزبری پای

به طور کلی، رزبری پای ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد بالاتر از دمای اتاق قرار دارد. اگر کار با رزبری پای خود را به حداکثر برسانید و از CPU/GPU کامل استفاده کنید، ممکن است متوجه شوید برد شما برای جلوگیری از آسیب شروع به کند شدن می کند.

توجه داشته باشید که رزبری پای شما هنوز می تواند کار کند وقتی درجه حرارت به ۷۰ درجه سانتی گراد و ۸۵ درجه سانتیگراد می رسد. قطعات الکترونیکی نباید از این طریق آسیب ببینند. با این حال، اجرای سخت افزار در چنین دمای شدید برای مدت طولانی چیزی است که می تواند طول عمر برد شما را در دراز مدت کوتاه کند.

بنابراین اگر متوجه شدید که رزبری پای شما خیلی گرم می شود، باید از خنک کننده استفاده کنید.

 

چگونه می توانم رزبری پای خود را خنک کنم؟

۱. استفاده از Heatsinks

افزودن هیت سینک روش دیگری برای خنک کردن رزبری پای است. هیت سینک با حداکثر سطح طراحی شده است که تماس با محیط خنک کننده را بهینه می کند. این امر به شما امکان می دهد تا گرمای دستگاه های الکترونیکی را از طریق هدایت حرارتی به طور مساوی توزیع کنید. بسته به اندازه هیت سینک، دما می تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

نصب هیت سینک ساده است. بیشتر هیت سینکهای موجود برای برد دارای نوار حرارتی هستند که از قبل روی آن نصب شده است. بنابراین، تنها کاری که باید انجام دهید این است که SoC را پیدا کرده و هیت سینک را روی آن قرار دهید.

هیت سینک

 

۲. استفاده از فن

با افزودن یک فن، هوای گرم را بیرون می کشد و هوای خنک تر را جذب می کند. اگرچه سرو صدا کمی بلند و آزاردهنده هستند ، اما موثر هستند زیرا رزبری پای را به طور موثر خنک می کنند. جریان مداوم هوا به Raspberry Pi محیطی مناسب می دهد. یک فن را می توان مستقیماً از پین های GPIO تغذیه کرد.

برای اینکه فن شما بچرخد، سیم قرمز را از قسمت بیرونی ردیف خارجی پین GPIO روی پین دوم قرار دهید. باید سیم سیاه را به پین سوم همان ردیف پین GPIO وصل کنید.

 

۳. خنک کننده passive

اگر می خواهید راه حلی آرام داشته باشید، اما هنوز آمادگی استفاده از گزینه های پیشنهادی را ندارید، خنک کننده passive ممکن است یک گزینه عالی باشد. این اصل همان سینک های گرمایشی است، اما کل مورد یک هیت سینک غول پیکر است.

هیت سینک 2

 

۴. استفاده از آب

پاشیدن مقداری آب بر روی رزبری پای شما بدیهی است که خطرناک است، اما استفاده از آب برای خنک کردن وسایل الکترونیکی از دیرباز در رایانه های شخصی بازی مورد استفاده قرار می گرفته است.

 

۵. استفاده از روغن معدنی

این روش نهایی شامل فرو بردن برد شما در روغن معدنی است. روغن معدنی رسانا نیست و هوا و آب را جابجا می کند، بنابراین فرصتی برای نقص های الکتریکی وجود ندارد. این روش به خوبی می تواند رزبری پای شما را خنک نگه دارد.

oil

 

در پایان، اگرچه می توانید رزبری پای خود را دائما روشن بگذارید، اما توصیه نمی شود زیرا می تواند در طول عمر دستگاه شما تاثیر داشته باشد.

 


پروژه های پیشنهادی برای شما

.

محمد صداقتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *